Beskrivelse af fejl.:
Ventilforseglingerne (“paraplyerne”) tætner mellem ventilstammen og topstykket og skal forhindre olie i at trænge ned i forbrændingskammeret.
Når materialet bliver hårdt eller sprødt, begynder motoren at forbrænde olie, hvilket giver både røg og lugtgener – uden nødvendigvis at vise ydre lækage.
Typiske symptomer.:
-
Blå røg efter tomgang eller ved igangsætning
-
Stigende olieforbrug, især ved varm motor
-
Tydelig olielugt bag bilen
-
Fejlkoder for lambdaregulering pga. olie i udstødningen
-
Oliebelagte tændrør, påvirkning af katalysator over tid
Typisk årsag.:
S55-motorens høje temperaturer og belastning gør, at ventilforseglingerne nedbrydes hurtigere end normalt.
Fejlen ses typisk efter 60–100.000 km, men kan opstå tidligere ved hård eller banerelateret kørsel.
Løsning.:
✅ Udskiftning af ventilforseglinger (“paraplyer”)
✅ Kontrol af ventilstyr og kompression
✅ Nye toppakninger / ventildækselpakning
✅ Rensning af forbrændingskammer
✅ Kontrol af turbotæthed og olieforbrug efter reparation
Pris.:
Kontakt for tilbud
Indeholdende i prisen.:
Nye ventilforseglinger (“paraplyer”)
Nye pakninger (toppakning, ventildækselpakning, relevante O-ringe)
Nye bolte og møtrikker til topstykke/ventildæksel efter behov
Montering og af-/påmontering af nødvendige motordele
Rensning af forbrændingsområde ved olierester
Gratis Lånebil
Kendte enheder med fejl på.:
Biler med S55 motor.: M2 F87 Comp., M3 F80, M4 F82/F84