1.8 TSI – Ibiza 6J/6P Cupra & Polo 6C GTI Performance Guide

1.8 TSI’eren med 192HK/240Nm der ligger i hhv. Polo 6C GTI & Ibiza Cupra, er en af de kværne, som vi leverer flest dele til. Derfor er det passende med denne guide/oversigt over dele, du kan erhverve for at opnå større effekt. Fælles for alle stages er, at der ikke forligger typegodkendelse, og det vil derfor ikke kunne synes med opgraderingerne efter forskrifterne.

Nedenstående vil vi gennemgå mulige opgraderinger/Stages til 1.8 TSI’eren. Her bliver listet hhv. priser inkl. & ekskl. montage samt den forventede effekt.

Ønsker du at springe guiden over, og glo på noget fedt hardware, kan du anvende følgende links til performance dele:

Performance dele til Ibiza Cupra her: https://streetpoint.dk/Produktserie/performance-dele-til-ibiza-6j-6p/
Performance dele til Polo GTI her: https://streetpoint.dk/Produktserie/performance-dele-til-polo-6r-6c/

Stage 1

For at opnå Stage 1 kræver det blot en optimering af softwaren i motorstyringen.

Pris: 4125,- inkl. rullefeltsattest

 – Forventet effekt:  240 HK/370 Nm

Vi anvender udelukkende software fra Landberg, der har opnået landets største erfaring og bedste omdømme gennem tuning af biler siden 2000′.

Stage 2

For at opnå Stage 2 kræver det montage af andet forrør/downpipe enten med katalysator eller uden katalysator for at reducere modtrykket og øge flowet fra turboen ned til resten af udstødningen.

Flg. Priser angives for et setup uden katalysator.

Pris ekskl. montage – Inkl. fragt & rullefeltsattest: 7774,-

Pris inkl. Montage & rullefeltsattest – 9274,-

Forventet effekt: 260 HK/425 Nm

(Der kan opnås op mod 270 HK & 442 Nm ved samtidig anvendelse af Wagner Intercooler & Racingline indsugning)

Stage 3

For at opnå stage 3 kræver det montage af andet forrør/downpipe fra Milltek Sport, intercooler fra Wagner Tuning, IHI IS20 Turbolader, Racingline Indsugning, GFB Diverter, Sachs Performance Koblingssæt, forlængelsesledningssæt til turbo & olie/filter skift samt passende Stage 3 software fra Landberg.

Flg. Priser angives for et setup uden katalysator på forrøret fra Milltek Sport, Wagner Tuning Competition Intercooler samt Sachs kobling med udrykkerleje.

Vejl. Pris ekskl. montage – Inkl. fragt: 31.721,- ; Pakkepris: 28.500,-

Vejl. Pris inkl. Montage – 48.500,- ; Pakkepris: 44.000,-

– Forventet effekt: 320-330 HK/470-480 Nm

Hardware opgraderinger

GFB Diverter

Når motoren skal af med ladetrykket recirkuleres dette ved brug af en diverter.

Denne diverter er kendt for at fejle, således bilen mister sit ladetryk, hvor den Australske producent GFB har lavet en diverter, der genbruger den originale solenoid.

Nedenstående kan forskellene ses, hvor det her er tydeligt, at kvaliteten øges gennem højere materialekvalitet.

Milltek Sport Downpipe

Ved anvendelse af et andet forrør/downpipe fra Milltek Sport reduceres modtrykket i udstødningen. Dette reducerede modtryk kan udnyttes til at øge effekten med typisk 20-30HK.

Wagner Tuning Intercooler

Lavere indsugningstemperatur og mindre modtryk giver bedre effektivitet hvilket medfører højere effekt. Disse fordele kan Wagner Tuning Intercooleren tilbyde.

Sachs Performance Kobling

Koblingen har til formål at overføre kræfterne fra motoren til bilens gearkasse. Ved 400Nm begynder effekten at være så høj, at friktionen i den originale kobling ikke kan holde til effekten, der derved forårsager koblingen til at glide.

Ved at montering af et Sachs Performance Koblingssæt øges muligheden for effekt op til 550Nm.

Racingline Indsugning

Ved montering af en Racingline Indsugning øges flowet til bilens turbo gennem øget diameter og bedre luftfilter hvilket kan medføre til lavere indsugningstemperatur.

IHI IS20 Turbolader

For at kunne øge effekten til op mod 330HK kræver det en større turbolader, der kan lave mere flow & tryk. Dette tilbyder en IS20 turbo fra IHI, der eksempelvis også er til at finde på en Golf 7 GTI.