Luftundervogns FAQ – How to use

Når vi monterer eftermonterede luftundervogne hos Streetpoint, er der en række forhold, du som kunde skal være opmærksom på.
Her besvarer vi de mest almindelige spørgsmål og informerer om vigtige forhold omkring montering, typegodkendelse og drift.

Maksimal sænkning og bumpstops

For at opnå maksimal sænkning, demonterer vi som standard de såkaldte bumpstops. Dette gør det muligt at sænke bilen helt ned – også kaldet “max dump”.

Vigtigt: Når bumpstops fjernes, betyder det, at støddæmperne kan gå helt i bund. Dette kan medføre nedsat garanti på støddæmperne og samtidig gøre typegodkendelsen ugyldig.

Hvis du IKKE ønsker bumpstops fjernet – f.eks. for at bevare bilens typegodkendelse – skal dette meddeles inden montering, da vi som udgangspunkt forventer, at du ønsker maksimal sænkning.

Typegodkendelse og minimumshøjde

Ved visse bilmodeller og luftundervogne er der en angivet minimumskørehøjde, som skal overholdes for at typegodkendelsen er gyldig.

Køres der lavere end det foreskrevne, kan vi ikke garantere korrekte justeringsmuligheder ifm. styring og komfort.

Justering af højde og dækslitage

Vi foretager ikke 4-hjulsudmåling ved montering af luftundervogn, da den endelige kørehøjde er en personlig præference, som kunden selv fastsætter efter montering.

Bemærk: Hvis bilen efterfølgende køres i en anden højde end den, den er udmålt til hos et værksted, kan det medføre øget dækslitage og påvirke styretøjets geometri.

Støj og komfort

De fleste luftundervogne leveres med motorsportstypede tårnlejer, som adskiller sig fra de originale.

Dette kan medføre, at der opstår andre lyde fra forenden, særligt ved ujævnheder eller lav fart – dette er helt normalt ved denne type lejer.

Kørekomfort med eftermonteret luftundervogn

Ved montering af eftermarked luftundervogne er systemerne som regel udstyret med performance-orienterede støddæmpere.

Det betyder, at komforten vil føles mere fast og sportslig sammenlignet med originale luftundervogne fra f.eks. BMW, Audi eller Mercedes.

Eftermarkedsløsninger er typisk udviklet med fokus på sænkningsmuligheder, præcision og et mere direkte vejgreb – og bør derfor ikke sammenlignes med fabriksmonterede komfortsystemer.

Brug i kolde temperaturer

Vi anbefaler, at du begrænser brugen af luftundervognen i temperaturer under frysepunktet, da komponenterne kan være mere følsomme og udsat for slitage i frostvejr.

Vedligeholdelse

For at sikre længst mulig levetid anbefaler vi, at luftundervognen kontrolleres minimum én gang om året, gerne i forbindelse med service eller sæsonskifte.