BOOK TID TIL DIN BIL

Servicekatalog for Drivlinje på MQB 2WD/4WD: Gear, Transfer, Haldex & differentiale

Hvorfor skal drivlinjen på VAG’s  MQB 2WD & 4WD modeller serviceres?

Drivlinjen på VAG’S 2WD & 4WD Sportsmodeller samt øvrige veludstyrede modeller består hhv. af en håndfuld dele, der ofte ikke indgår i VAG Serviceplaner.

Heriblandt kan eksempelvis nævnes følgende modeller.:
Audi: A3/S3/RS3 Samt TT/TTS/TTRS

Seat/Cupra: Ateca, Leon & Tarraco

Skoda: Karoq, Kodiaq, Octavia & Superb

VW: Arteon, Golf 7 GTI, 7R, 8 GTI, 8 Clubsport, Passat B8, T-Roc, Tiguan & Transporter

KOMPONENTOVERBLIK

Gear

60.000km / 120.000km – Streetpoint anbefaler service for hver 45.000

– DSG Gearkasserne er yderst højteknologiske, da de skal være i stand til at skifte fra det ene sæt koblinger til det andet på millisekunder. For at skiftet kan ske, anvendes der oliepumper, der snildt arbejder med 10-12-15 bars tryk afhængig af bil. For hvert gearskift bilen laver, opsamler olien samt filteret i gearkassen det slidte koblingsmateriale op, hvorfor at olie og filteret på sigt “slides op”, og derved mister sine smørende samt termiske egenskaber.

Ved at servicere din DSG Gearkasse hyppigt er du med til at forlænge levetiden på komponenterne i gearkassen. Hvilket kan være en fordel, da man som oftest udelukkende kan skifte Mechatronic/Mekatronik samt koblingerne i gearkasserne, men de individuelle dele som solenoider, højtrykspumper, lejer mm. som oftest ikke kan erhverves for sig selv.

Haldex

Ingen serviceinterval / 120.000km (Streetpoint anbefaler service for hver 60.000 – Street/Streetrace/dragbiler – Markant oftere)

– Haldex’et har til opgave at af/påkoble effekten leveret fra Gearkassen gennem transferkassen og videre fra kardanen. Haldex’et består af en række komponenter – Pumpe, filter, koblinger, trykventil samt lejer. Haldex’ systemet kom frem i 2004, hvor de først i de seneste år har anerkendt Haldex’, som en komponent med behov for service. Serviceres haldex’et ikke stopper filteret til, hvilket gør haldexpumpen ikke kan suge, og derved brænder Haldexpumpen af. Mangel på olietryk fra haldexpumpen fører ligeledes til mangel på tryk på Haldexkoblingerne, der kan brænde koblingerne af.

Transfer

Ingen serviceinterval (Streetpoint anbefaler for hver 100.000km – Street/Streetrace/dragbiler – Oftere)

– Transferkassen har til opgave at overføre effekten fra gearkassen til bagtøjet gennem kardanen, og består af gear samt lejer. hhv. både gear samt lejer er ekstremt udsatte, og er kendt for at gå i stykker. Trods dette er kendt for at gå i stykker, er der ingen serviceplan for transferkassen.

Differentiale (Bag)

Ingen Serviceinterval (Streetpoint anbefaler service for hver 100.000km – Street/Streetrace/dragbiler – Oftere)

– Differentialet har til opgave at overføre effekten sendt fra haldex’et ud til hjulene, og består af gear samt lejer. hhv. både gear samt lejer er ekstremt udsatte, og er kendt for at gå i stykker. Trods dette er kendt for at gå i stykker, er der ingen serviceplan for transferkassen.

SERVICEOVERSIGT

Er du i tvivl om hvilken gearkasse, din bil er udstyret med? Så giv et ring eller smid en mail/besked, og vi skal være behjælpelige med at informere.

DQ250/DQ381/DQ500

2.500,- inkl. moms

Indeholder.:

 – Opdatering af originale elektronisk- & fysisk servicebøger

 – Udskiftning af DSG Olie efter forskrifter samt Pakning

 – Udskiftning af Gearkassefilter samt o-ring på Filterhus

 – Opdatering af Gearkasse Software, såfremt opdatering tilgængelig

TILKØB:

Grundindstilling af koblinger – 1.000,- Inkl. Moms

DSG Optimering – vejl. 2.500,- (Spar 25% kombineret med Service) = 1.875,-

Racingline DSG DQ250 Gearkassekøler – 9.999,- inkl. Moms

Racingline DSG DQ381/500 Gearkassekøler – 10.999,- inkl. Moms

Haldex

2.500,- inkl. moms

Indeholder.:

 – Opdatering af originale elektronisk- & fysisk servicebøger (Hvis muligt)

 – Udskiftning af Haldex Olie samt af/påfyldningspropper

 – Rensning af filter på Haldexpumpe samt pumpehus

 – Udskiftning af Pakninger samt bolte på Haldexpumpe

 – Grundindstilling af Haldexpumpe samt efterfyldning for maksimal kapacitet

TILKØB:

Racingline Propsæt m. Magnet – 399,- Inkl. Moms

Haldex Upgrade Koblinger (Fler’ pladet)  – 10.499,- inkl. Moms

Haldex Controller – 10.499,- inkl. Moms

Transfer

1.500,- inkl. moms

Indeholder.:

 – Opdatering af originale elektronisk- & fysisk servicebøger (Hvis muligt)

 – Udskiftning af olie på Transferkasse

 – Udskiftning af aftapnings- samt påfyldningspropper

TILKØB:

Payback (Race) Olie – 1.000,- Inkl. Moms

Racingline Propsæt m. Magnet – vejl. 399,-

Differentiale (Bag)

1.500,- inkl. moms

Indeholder.:

 – Opdatering af originale elektronisk- & fysisk servicebøger (Hvis muligt)

 – Udskiftning af olie på bagerste differentiale

 – Udskiftning af aftapnings- samt påfyldningspropper

TILKØB:

Payback (Race) Olie – 1.000,- Inkl. Moms

Racingline Propsæt m. Magnet – vejl. 399,-

PAKKETILBUD – SPAR 20% V. KOMPLET TRANSMISSIONSSERVICE

Vejl. 8.000,- Inkl. Moms ; Pakketilbud -20%: 6.400,- Inkl. Moms

DÆKKER SERVICE AF GEARKASSE, TRANSFERKASSE, HALDEX SAMT DIFFERENTIALE

Se også vores sektion om opgradering af DSG Koblinger.:

Optimal temperatur med Racingline til DQ250 & DQ381 Gearkasser

Med Racingline’s Gearkassekøler kan temperaturen på gearolie (og derved koblinger samt mechatronic) reduceres med 10-15 grader. Med indbygget termostat, der først åbner ved 82 grader, sikres kortest mulig opvarmning af gearolien, men samtidigt optimal temperatur, når gearkassen bliver presset.

Gearkasse køleren tilbydes udelukkende kombineret med gearkasse service for at sikre korrekt olie samt vandstand stemmer efter montage.

DQ250:

12.499,- Inkl. Moms

DQ381:

13.499,- Inkl. Moms

  • VWR29G7250

BOOK TID TIL DIN BIL