1.5TSI EVO, Usynligt kølervæskeforbrug, utæt chargecooler?
Biler udstyret med denne type.:
Audi: A1 GB, A3 8.5V A3 8Y, Q2, Q3
Seat: Leon 5F, Leon KL, Ateca, Arona, Ibiza, Tarraco
Skoda: Octavia, Scala, Kamiq, Karoq, Superb, Fabia, Kodiaq
VW: Golf 7.5, Golf 8, Passat B8/8.5, Polo AW, Tiguan II, T-Roc, T-Cross, Taigo, Artheon, Caddy V, Touran
Beskrivelse af fejl.:
1.5 TSI EVO benytter en vandkølet chargecooler integreret i indsugningssystemet.
Over tid kan chargecooleren udvikle interne utætheder, hvor kølervæske:
-
Siver over i ladeluften
-
Føres direkte ind i indsugningskanalerne
-
Ender på ventilerne og i forbrændingskammeret
Da kølervæsken forbrændes sammen med brændstoffet, ses der ingen ydre lækage – og kølervæskeforbruget fremstår derfor “usynligt”.
Typiske symptomer.:
-
Faldende kølervæskestand uden synlig lækage
-
Ingen spor under bilen eller i motorrummet
-
Ujævn tomgang, især ved koldstart
-
Fejltændinger (ofte på én eller flere cylindre)
-
Hvidlig damp fra udstødningen ved kold motor
-
Kølervæskelugt fra udstødningen
-
Periodisk motorlampe
-
I nogle tilfælde: P0300–P030x (misfire)
Kendte fejl.:
-
Chargecoolerens interne kanaler revner eller tærer
-
Små mængder kølervæske lækker ind over tid → svær at opdage
-
Kølervæske aflejres på ventiler og stempler
-
Kan give vaskede cylindervægge ved længere tids kørsel
-
Risiko for hydrolock i ekstreme tilfælde (sjældent, men muligt)
-
Fejlen ses ofte mellem 50–120.000 km



