BOOK TID TIL DIN BIL

2.0 TSI/TFSI EA888GEN3B OPF – Regenereringsproblemer

Streetpoint har erfaring med denne problemstilling og udbedring siden 2019, hvor vi erfarede flere biler med behov for årlig regenerering, når de kom til årligt service eller tvunget på værksted, når bilerne kun kunne køre i nødprogram.

EA888GEN3B motoren kom til slut 2017, start 2018, hvor at midt i denne lancering – 6 mdr. 2018, blev bilerne tvunget til at blive udstyret med benzin partikelfilter. VW/AUDI/SEAT/SKODA skulle derfor hurtigt omstille hardware og software, og få dem til arbejde sammen.

Dette medførte en lang række biler blev skudt på markedet med forkert beregning for tilsodning på partikkelfilteret, og mange er slet ikke i stand til at få partikkelfilteret til at regenerere tilstrækkeligt, som følge af denne forkerte beregning.

Biler berørt af denne problemstilling

Audi:

Audi A3 8V 2.0 TFSI 190HK

Audi A4 B9 2.0 TFSI 190HK

Audi A5 F5 2.0 TFSI 190HK

Audi A6 4K 40 TFSI / 2.0 TFSI 190HK

Audi Q2 40 TFSI / 2.0 TFSI 190HK

Audi Q3 40 TFSI / 2.0 TFSi 190HK

Audi TT 8S 2.0 TFSI 190HK

Seat:

Seat Ateca 5FP 2.0 TFSI 190HK

Seat Leon 5F 2.0 TSI 190HK

Seat Tarraco 2.0 TSI 190HK

Skoda:

Skoda Karoq 2.0 TSI 190HK

Skoda Kodiaq 2.0 TSI 190HK

Skoda Octavia 5E 2.0 TSI 190HK

Skoda Superb 3V 2.0 TSI 190HK

VW:

VW Arteon 3H 2.0 TSI 190HK

VW Passat B8 2.0 TSI 190HK

VW Polo AW GTI 2.0 TSI 200HK

VW Tiguan AD1 2.0 TSI 190HK

VW T-Roc A11 2.0 TSI 190HK

Beskrivelse af fejl:

Væsentligt forringet brændstoføkonomi – Øgede omdrejninger i tomgang, hvor omdrejningerne ikke falder – Motoren hænger i gear, og har sværere ved at skifte op end normalt – Øget akustik/lyd fra motoren.

Løsning:

Styreenheden MG1CS111 anvender primært to termer for tilsodning. “Beregnet tilsodningsmængde” samt “Sodbelastningstrin”. Sodbelastningstrin er en indikation af styreenhedens valgte tilstand ift. regenerering baseret på værdier fra eks. “Beregnet tilsodningsmængde”. Når den beregnede tilsodningsmængde nærmer sig 4300mg, begynder styreenheden at sende signaler om behov for regenerering. Dette mærkes ved symptomerne beskrevet ovenstående. Hvis værdien får lov til at stige, vil mængden samt dertilhørende trin stige, og typisk ved 6300 mg, vil bilen fysisk melde fejl i speedometeret om behov for regenering.

Løsningen på at udbedre denne fejl ligger i to dele.

 

Først skal softwaren i bilens motorstyring opdateres til nyeste version fra VW/AUDI/SEAT/SKODA, hvor “faldet” for beregning af tilsodning for hver acceleration~5 dobles. = Gammelt software kan sodmasse beregningen falde 5mg på en acceleration, hvor at den på nyere software kan falde 25mg. Hvilket reducerer behovet for regenerering. Altså en langt mere passende mængde til det almene forbrug, men stadig hvor partikkelfilteret ikke stopper til.

Såfremt bilen har forhøjet partikkelfilterberegning, skal dette nedbringes via regenereringskørsel. Denne kørsel anbefales ikke, at gøre selv, medmindre der haves flere års erfaring og kendskab til styreenheden og dets beregningsmetoder, da det formentligt tage en uhyggelig mængde timer, eller slet ikke lykkedes.

Pris:

Opdatering af styreenhed til nyeste software fra VW: 1.000,-

Opdatering af styreenhed til nyeste software fra VW samt regenereringskørsel for nulstilling af partikkelfilterdata: 2.500,-

Kendte enheder med fejl på:

– MG1CS111

Der kan sagtens fremkomme flere, dette er blot, hvilke vi in-house er stødt på.

Bonus Info:

Mange mekanikere vil alternativt anbefale dig at få en stillestående regenering, da det er, hvad erfaringerne fra dieselbiler tidligere vil sige. Men benzin bilerne anvender så meget højere temperaturer, at ledningsnet, tank, kofanger mm. kan smelte – Alt dette er set eller prøvet gennem dyr erfaring.

Fejlkode/Erfaring:

Følgende fejlkoder vil først fremkomme over HØJT sodbelastningstrin & belastning.

  • 37539 – Partikelfilter begrænsning
    P2463 00 [10100111] – Sodbelastning Række 1

  • 38433 – Partikelfilter (Række 1) kontrollampe aktiv
    P1A91 00 [00100111] – –

Fejl angivet i instrumentering, når tilsodningstrinnet bliver tilpas højt.